Πολλαπλές αναγνώσεις για τη Βία στο σχολείο στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή

Πολλαπλές αναγνώσεις για τη Βία στο σχολείο στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή

989808989080Εκδήλωση ενημέρωσης κοινού με θέμα: «H Βία στο σχολείο» οργάνωσαν στην αίθουσα εκδηλώσεων του Θρακικού Ωδείου το απόγευμα της Τετάρτης 98908980988011 Μαρτίου το Εργαστήριο Εγκληματολογικών Ερευνών της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Κομοτηνής με αφορμή την Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας.

Στο  πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε θεατρικό δρώμενο για το σχολικό εκφοβισμό με τίτλο ‘’Περιθ-Όριο’’, από το θεατρικό εργαστήρι «Επί Σκηνής».

Κατά την εκδήλωση τονίστηκε πως η σχολική βία, η οποία σήμερα γίνεται ακόμα πιο αντιληπτή στο σχολικό χώρο, είναι μια σειρά από σοβαρά εγκλήματα που τιμωρούνται από τη νομοθεσία, με τους εισηγητές να 9890898980980παρουσιάζουν το θέμα από τη δική του οπτική γωνία ο καθένας.

Ανησυχητικές διαστάσεις

Η βία και γενικότερα ο σχολικός εκφοβισμός, είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο το οποίο δυστυχώς έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, σημείωσε η υπεύθυνη του EuropeDirect κα Λουίζα Σαλτσίδου, επισημαίνοντας πως μόνο με συνέργιες μπορεί να αντιμετωπιστεί και να προληφθεί.

Η κα Σαλτσίδου υπενθύμισε πως πριν από 2 χρόνια με πρωτοβουλία του Δημάρχου Κομοτηνής κ. Γιώργου Πετρίδη και του Κέντρου Πρόληψης «Ορφέας» έγινε προσπάθεια για να δημιουργηθεί ένα τοπικό δίκτυο, στο οποίο συμμετείχαν διάφοροι φορείς που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση του φαινομένου, ενώ πέρυσι έγινε μια αντίστοιχη πρωτοβουλία από το Παρατηρητήριο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κατά του σχολικού εκφοβισμού για να γίνει πάλι μια τέτοια συνέργεια μεταξύ τοπικών φορέων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου.

«Αυτές, λοιπόν, οι πρωτοβουλίες δείχνεις πόσο σημαντική είναι η συνεργασία όλων των φορέων, γιατί το φαινόμενο ναι μεν εκδηλώνεται στο σχολείο, αλλά είναι ένα φαινόμενο που αφορά την οικογένεια και την κοινωνία ολόκληρη» σημείωσε η υπεύθυνη του EuropeDirect, τονίζοντας πως το θέμα έχει τεθεί και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με το 1ο Πανευρωπαϊκό Δίκτυο κατά του Bulling στο οποίο συμμετέχουν 13 Ευρωπαϊκές χώρες και 17 οργανισμοί, με σκοπό την κοινή στρατηγική για την αντιμετώπιση του bulling στην Ευρωπαϊκή Ένωση να πραγματοποιείται πέρυσι το καλοκαίρι.

Διευκολύνεται η σχολική βία από το διαδίκτυο

Το θέμα της σχολικής βίας, είναι ευρύτερο απ’ αυτό που ακούμε τελευταία ως bulling, και ως προς μορφές και ως προς τους αποδέκτες και ως προς τις συνέπειες, σημείωσε από την πλευρά της η κα Αθανασία Συκιώτου, επίκουρος καθηγήτρια εγκληματολογίας στη Νομική Σχολή του ΔΠΘ, τονίζοντας πως υπάρχει στο σχολικό περιβάλλον από παλιά.

Εκείνο το οποίο όμως φαίνεται να έχει αλλάξει στις μέρες μας, είναι η ένταση, η έκθεση και τα μέσα τέλεσης, με τη σχολική βία να έχει διευκολυνθεί πάρα πολύ από την εξέλιξη της νέας τεχνολογίας, αφού το διαδίκτυο προσφέρει ανωνυμία στους δράστες και δυνατότητα απόκρυψης της ταυτότητάς τους.

Οι μορφές που λαμβάνει η σχολική βία είναι λεκτική, από πειράγματα μέχρι εξύβριση, είναι σωματική από σκουντήματα μέχρι ξυλοδαρμούς, είναι σεξουαλική από απλές παρενοχλήσεις μέχρι βιασμούς, είναι κοινωνική, περιθωριοποίηση όπου μπορεί να υπάρχει και πρόσημο ρατσιστικό, οικονομική, όταν έχουμε κλοπές, αφαιρέσεις αντικειμένων κλπ, και φυσικά υπάρχει και η βία που στρέφεται κατά αντικειμένων, όπως δολιοφθορές.

«Επίσης, θα πρέπει να πούμε ότι δεν είναι μόνο ένα φαινόμενα που αφορά τους μαθητές, δεν εμφανίζεται μεταξύ συμμαθητών ή από μεγαλύτερα παιδιά προς μικρότερα, αλλά και από τους μαθητές προς δασκάλους και από τους δασκάλους προς τους μαθητές και επίσης, κάτι που γίνεται όλο και πιο συχνό, από τους γονείς προς τους δασκάλους»

Το πρόβλημα, σημείωσε η κα Συκιώτου, είναι ότι δεν υπάρχουν μέτρα πρόληψης, παρ’ όλο που είναι σοβαρά εγκλήματα που τιμωρούνται από τον νόμο, σε επίπεδο σχολείου.

Το σχολείο, επισήμανε, θα έπρεπε, εφόσον η οικογένεια δεν έχει φροντίσει για να μάθουν τα παιδιά κάποιες αξίες, να φροντίσει τουλάχιστον να διδάσκει τεχνικές επίλυσης διενέξεων.

Πάντως δεν είναι όλα μαύρα για το θέμα,  αφού παρόλο που φαίνεται ότι αυτή αυξάνεται, οι στατιστικές του 2014 που εκδόθηκαν προσφάτως, δείχνουν ότι έχει πέσει στα επίπεδα του 2002, που σύμφωνα με την καθηγήτρια «σημαίνει ότι η οικονομική κρίση, ίσως να έχει βοηθήσει να έχουμε αναπτύξει λίγο περισσότερο κατανόηση και αλληλεγγύη»

Η κα Συκιώτου θεωρεί πως είναι σημαντικό να γίνονται κατανοητά τα νομικά ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητά μας, για αυτό και το Εργαστήριο Εγκληματολογικών Ερευνών έρχεται μέσα από αυτές τις εκδηλώσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού να αναπληρώσει το κενό της πολιτείας, ενημερώνοντας τον κόσμο από την στιγμή που υιοθετούνται κάποιοι νόμοι, να καταλάβει πόσο σημαντικά είναι τα ζητήματα αυτά που αφορούν όλους στην καθημερινότητά τους.

Αφορά όλη την τοπική κοινωνία

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Κομοτηνής κ. Γιώργος Κυμπαρίδης τόνισε πως η βία στα σχολεία είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, το οποίο αφορά όλες τις τοπικές κοινωνίες.

Ο ίδιος στην εισήγησή του δεν περιορίστηκε μόνο στα φαινόμενα bulling, αλλά και ότι υπάρχουν Κοινές Διατάξεις στον Ποινικό Κώδικα, οι οποίες αφορούν τόσο στην λεκτική βία, που είναι σε επίπεδο απειλής, εξύβρισης,  τη σεξουαλική βία όπως είναι ο βιασμός, υπάρχει επίσης ένα άλλο κομμάτι πολύ σημαντικό, που είναι ο εκβιασμός.

«Όλες αυτές οι μορφές βίας, οι οποίες αναπαράγονται στα σχολεία, είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας στην οποία ζούμε. Υπό αυτή την έννοια, επισημαίνεται ότι τα προβλήματα αυτά της κοινωνίας μας, βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση και κομίζονται μέσα από την καθημερινότητα που βιώνουν οι ανήλικοι μαθητές»

Ο κ. Κυμπαρίδης θεωρεί πως σε μια κοινωνία που νοσεί βαθιά σε ζητήματα που αφορούν και στους θεσμούς, αλλά και τις δομές, θα πρέπει, έστω βάζοντας ένα λιθαράκι προβληματισμού μ’ αυτές τις εκδηλώσεις που με πολύ άξιο τρόπο διοργανώνει το Εγκληματολογικό Εργαστήριο του ΔΠΘ, να δοθεί ένα έναυσμα ώστε να υπάρξει σχετική νομοθεσία η οποία θα καλύπτει τόσο το επίπεδο των μαθητών, αλλά και το επίπεδο των καθηγητών.

Και αυτό γιατί οι ισορροπίες δεν παύουν να είναι πολύ λεπτές και θέλουν χειρισμούς και προτάσεις που πραγματικά θα μπορούν να δώσουν λύση και θα αποτελούν ίσως, τον κανόνα στον οποίο θα μπορεί με ευχέρεια ο κάθε  εκπαιδευτικός ή κάθε οικογένεια να βαδίσει, διεκδικώντας και την εξυγίανση, αλλά περισσότερο την ενημέρωση του ανήλικου μαθητή, ο οποίος βιώνει μια καθημερινότητα που πολλές φορές μπορεί να είναι και σκληρή γι’ αυτόν.

Οι συμμετέχοντες στην εκδήλωση

Στην εκδήλωση συμμετείχαν και ο Γκάρο Εσαγιάν, Ψυχίατρος, Ψυχαναλυτής, Δρ.ΔΠΘ, Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων ΠΕ Ροδόπης «Ορφέας», η κα Ζωή Γκιούλη, Εκπαιδευτικός, Συντονίστρια Δράσεων για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού στην Περιφερειακή Διεύθυνση ΑΜΘ και ο κ. Ηλίας Χαντζής, Εκπαιδευτικός, Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης.

Στο θεατρικό δρώμενο για το σχολικό εκφοβισμό με τίτλο ‘’Περιθ-Όριο’’, από το θεατρικό εργαστήρι «Επί Σκηνής» συμμετείχαν οι: Ασκιανάκη Αθηνά, Γιακκούπη Αλεξία, Ζανέτη Μαρία, Καρμπέρης Θάνος, Κουτσογιάννης Αλέξανδρος, Μαυρίδης Νίκος, Μίλκα Γεωργία,  Σωτηροπούλου Ζωή, οι οποίοι είχαν τη συλληψη της ιδέας με την επιμέλεια να κάνει η κα Λαντζουράκη Μυρσίνη και τα Videos ο Μιχάλης Δανιήλ Βαμβακάς.