Ενημέρωση σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας της Κομοτηνής για την ορθή χρήση του διαδικτύου

Ενημέρωση σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας της Κομοτηνής για την ορθή χρήση του διαδικτύου

4565465464

Ενημερωτικές δράσεις με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας  Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, πραγματοποίησε την Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015, ημέρα «Ασφαλούς Διαδικτύου», το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Κομοτηνής σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης – ΟΡΦΕΑΣ, και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση Ροδόπης δια του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων.

Οι ενημερωτικές δράσεις ξεκίνησαν την Τρίτη 10 Φεβρουαρίου στο 1ο Δημοτικό Κομοτηνής στις 10:00, συνεχίστηκαν στο 2ο ΕΠΑΛ Κομοτηνής στις 12:40 και ολοκληρώνονται σήμερα Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου στο 3ο Γυμνάσιο Κομοτηνής στις 11:00.

Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης έχει οριστεί ως για 3η συνεχόμενη χρονιά ως «Πρεσβευτής της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου», από τον Ελληνικό Κόμβο Ασφαλούς Διαδικτύου, και με την ιδιότητά του αυτή συμμετέχει στη διοργάνωση εκδηλώσεων, με σκοπό την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των παιδιών και των νέων, για την ασφαλή χρήση τον on line τεχνολογιών και των κινητών τηλεφώνων, σημείωσε η υπεύθυνη του κέντρου κα Λουίζα Σαλτσίδου.

Η ημέρα αυτή ξεκίνησε να γιορτάζεται το 2004 από 16 χώρες, ενώ πλέον συμμετέχουν 100 χώρες απ’ όλο τον κόσμο, και στη χώρα μας συμμετέχουν συνολικά 235 φορείς που αναλαμβάνουν την οργάνωση ανάλογων εκδηλώσεων, προσπαθώντας να διαδώσουν το μήνυμα «όλοι μαζί για να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές διαδίκτυο».

Τα νέα παιδιά, επισήμανε, έχουν κάνει μέρος της καθημερινότητάς τους το διαδίκτυο, το οποίο πολλές φορές αντικαθιστά το παιχνίδι, την επαφή με τους φίλους, και πρέπει να γίνεται με ασφάλεια.

«Αυτό που θέλουμε να περάσουμε μέσα απ’ αυτές τις εκδηλώσεις, ότι, η χρήση του διαδικτύου και γενικά των τεχνολογιών είναι χρήσιμη, αν γίνεται με ασφάλεια και μέσα σ’ ένα πλαίσιο και με κανόνες» επισήμανε η κα Σαλτσίδου, εκφράζοντας την άποψη πως είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να έχουν ενημέρωση για το θέμα, μιας και αν δε γνωρίζουν, δεν μπορούν να θέσουν κανόνες ασφάλειας στα παιδιά τους.

Μεγαλύτερο πρόβλημα η παραβίαση προσωπικών δεδομένων

Όπως σημείωσε η κα Σαλτσίδου, στην Ελλάδα υπάρχει μια ελληνική ανοιχτή γραμμή η οποία ονομάζεται Safeline, ένας αριθμός καταγγελιών για την προστασία των ανήλικων χρηστών, από τους κινδύνους του διαδικτύου.

Εκεί όσοι θέλουν μπορούν να καταγγείλουν ηλεκτρονικά παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητά που συνάντησε κατά την πλοήγησή τους.

Μέσα από τις καταγγελίες που έγιναν το 2014, προκύπτει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό καταγγελιών, 35%, έγινε για παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το 20% για παιδική πορνογραφία, ποσοστό αυξημένο κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες από το 2013, 18% αφορούν οικονομικές απάτες, 7% απειλές που έλαβαν χώρα στο διαδίκτυο, και ακολουθούν εγκλήματα, όπως ρατσισμός, συκοφαντική δυσφήμιση, παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών.

Παράλληλα υφίσταται μια γραμμή βοήθειας, το 8001180015, για το διαδίκτυο. Την ίδια ώρα το 2013, το 96% των καταγγελιών στο περιεχόμενο των οποίων επιβεβαιώθηκε η ύπαρξη σεξουαλικής παιδικής κακοποίησης, προωθείται στις διωκτικές αρχές εντός μιας ημέρας και το 92% των ιστοσελίδων κατέβηκε μέσα σε μια εβδομάδα.

«Υπάρχει ένας σύνδεσμος ανοικτών γραμμών διαδικτύου, παγκόσμιος, όπου συνεργάζονται μεταξύ τους και βέβαια συνεργάζονται με τις αντίστοιχες μονάδες δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος και με αυτό τον τρόπο πολύ γρήγορα εντοπίζονται και πολύ γρήγορα κατεβαίνει αυτό το υλικό και θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό»

Ανάγκη συνεργασίας γονέων και εκπαιδευτικών

Την ανάγκη πραγματοποίησης πολύ περισσότερων δράσεων στο χώρο της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, λόγω της σημαντικής μείωσης των ηλικιακών ορίων στην ενασχόληση με το διαδίκτυο τόνισε η κα Πέρσα Μαμούκαρη, υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού της β/θμιας Διεύθυνσης Ροδόπης.

Η κα Μαμούκαρη επισήμανε πως παρά τους ηλικιακούς περιορισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πολλά παιδιά του Δημοτικού αποκτούν μια άλλη ζωή στον κόσμο του διαδικτύου, με διαδικτυακούς φίλους, πολλές φορές υπερατλαντικούς που μπορεί να είναι τις ίδιας ηλικίας, μπορεί και όχι.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, σημείωσε, παρουσιάζεται στην παραβίαση των προσωπικών δεδομένων, που ενδεχομένως μπορεί να γίνεται για λόγους διασκέδασης, χλευασμού ανάμεσα σε παρέες κλπ, ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα το οποίο έχει οδηγήσει σε ακραία φαινόμενα στο εξωτερικό.

«Στην Ελλάδα δεν έχουμε πολλά τέτοια φαινόμενα, αλλά μπορούμε να κερδίσουμε τον χρόνο, εφόσον ήδη χρησιμοποιείται το διαδίκτυο,  και να γίνει ενημέρωση στους γονείς πρώτα από όλα και στους εκπαιδευτικούς» επισήμανε, εκφράζοντας την άποψη πως οι σύμμαχοι των εκπαιδευτικών είναι οι γονείς και αυτές οι δύο ομάδες μαζί, μπορούν να προστατεύουν τα παιδιά.

«Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε όταν βλέπουμε τα παιδιά μας με μια τέτοια συσκευή ένα tablet, ένα κινητό ή έναν υπολογιστή, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή και φυσικά το μέγιστο πρόβλημα της παιδικής πορνογραφίας, που διαρκώς αυξάνεται. Τα παιδιά πρέπει να προστατευτούν, τα παιδιά σ’ αυτές τις ηλικίες είναι αθώα και θεωρούν ότι όποιος είναι στην απέναντι όχθη, είναι και φίλος τους»

Ενημέρωση για την προστασία

Στη δράση βρέθηκε και ο κ. Σπύρος Βόλτσης ψυχολόγος στο Κέντρο Πρόληψης «Ορφέας», μεταφέροντας τη θέση του Κέντρου ότι είναι πολύ σημαντικό η ευαισθητοποίηση των μαθητών να γίνεται όσο πιο νωρίς γίνεται ηλικιακά, ώστε να μάθουν να προστατεύονται από τους κινδύνους, όπως με ποιους μιλούν στα μέσα μαζικής δικτύωσης, που δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τι φωτογραφίες και στοιχεία μοιράζονται.

Παράλληλα το κέντρο δίνει έμφαση στον εθισμό στο διαδίκτυο, αφού μάλιστα υπάρχουν περιστατικά στη Ροδόπη με γονείς που κατέφυγαν στο Κέντρο γιατί τα παιδιά τους περνούσαν πάρα πολλές ώρες στο διαδίκτυο.

Άλλωστε πλέον με τη διάδοση των smartphone που μπορεί να πάρει ο έφηβος στο δωμάτιό  του, και ενώ λέει ότι κοιμάται να σερφάρει στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα να πηγαίνει στο σχολείο κοιμώμενος, πέρα από αδιάβαστος.

«Ενώ οι μαθητές είναι όλοι «αστέρια» στην τεχνολογία, οι γονείς δεν ξέρουν, είναι αναλφάβητοι, αφήνουν υπολογιστή στο δωμάτιο του παιδιού, παίρνουν tabletή laptop στα παιδιά και τ’ αφήνουν με τις ώρες ελεύθερα, χωρίς να είναι κακιά η τεχνολογία, αλλά όπως βλέπουμε, και όπως όλα τα πράγματα θέλει ένα μέτρο και οπότε τους εφιστούμε την προσοχή»