Στο μικροσκόπιο της Εγνατίας Οδού 53 γέφυρες της... ΜΟΜΑ στην Ξάνθη – Μελέτη αναβάθμισης

Στο μικροσκόπιο της Εγνατίας Οδού 53 γέφυρες της... ΜΟΜΑ στην Ξάνθη – Μελέτη αναβάθμισης

gefyra xanthi

Την επιθεώρηση και τη μελέτη αναβάθμισης περίπου 53 γεφυρών στην περιοχή της Ξάνθης, οι περισσότερες από τις οποίες δεν έχουν ελεγχθεί ή συντηρηθεί ποτέ, αναλαμβάνει η Εγνατία Οδός. Πρόκειται για γέφυρες που βρίσκονται στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιοχής και οι οποίες δεν έχουν συντηρηθεί ποτέ, έχουν υποστεί φθορές από το διάβα του χρόνου και κατασκευάστηκαν κυρίως μετά τον πόλεμο, στις δεκαετίες του '60 και '70 με μέση ηλικία περίπου τα 40 χρόνια. 
Που βρίσκονται οι γέφυρες 
Σύμφωνα με τα τεύχη δημοπράτησης του σχετικού διαγωνισμού, σε ολόκληρη τη Θράκη υπάρχουν 53 γέφυρες στην Ξάνθη, 26 στη Ροδόπη και 24 στον Έβρο, ενώ τα συνολικά έργα που εντάσσονται στη μελέτη για την περιοχή ανέρχονται σε 128. 
Γέφυρες που κατασκευάστηκαν από τη ΜΟΜΑ, υπάρχουν στο επαρχιακό οδικό δίκτυο Ξάνθης – Κομοτηνής, στην περιοχή προς τον Ίασμο, στην ορεινή Σταυρούπολη στα όρια με τη Δράμα, στους Τοξότες αλλά και στο οδικό δίκτυο του κάμπου της Ξάνθης. 
Το έργο της μελέτης
Η εταιρία προχώρησε στην προκήρυξη πριν από μερικές ημέρες τεσσάρων διαγωνισμών με αντικείμενο «την καταγραφή, κωδικοποίηση, επιθεώρηση, αξιολόγηση και μελέτη επεμβάσεων λειτουργικής και δομικής αναβάθμισης γεφυρών και τεχνικών, στο πλαίσιο του επιπέδου της οδικής ασφάλειας σε τμήματα του εθνικού και επαρχιακού δικτύου της Ελλάδας», η μια εκ των οποίων αφορά την Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και αυτή της Πελοποννήσου. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη του έργου ανέρχεται σε 246.000 ευρώ, ενώ ο αθροιστικός προϋπολογισμός της προκήρυξης αγγίζει το 1,1 εκατ. ευρώ. 
Πανελλαδικά υπολογίζεται ότι υπάρχουν 1.200 συνολικά έργα τα οποία θα εξεταστούν από τον ή τους αναδόχους.
Σύμφωνα με τα τεύχη του διαγωνισμού, το τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνει, την αποτύπωση, επιθεώρηση καταγραφή - κωδικοποίηση γεφυρών και τεχνικών, την αξιολόγηση της δομικής και λειτουργικής επάρκειας των γεφυρών, βάσει ευρημάτων της οπτική επιθεώρησης και των αποτελεσμάτων των απαιτούμενων ελέγχων και την τεχνική περιγραφή, προμέτρηση και προϋπολογισμό των απαιτούμενων επισκευών φθορών και της λειτουργικής αναβάθμισης των υφισταμένων γεφυρών εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της Ελλάδας.
Συνολικά, προβλέπεται η συστηματική αποτύπωση και επιθεώρηση των γεφυρών που βρίσκονται σε μήκους περίπου 3.000 χλμ. εθνικού και επαρχιακό οδικό δίκτυο ανά περιοχή μελέτης, και συνολικά περίπου 1.200 γεφυρών και τεχνικών.
«Η υλοποίηση των παραπάνω δράσεων αναμένεται να βοηθήσει στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων που αφορούν στην ασφάλεια και στη λειτουργικότητα των υφιστάμενων γεφυρών και τεχνικών οδοποιίας στη χώρα» σημειώνει από την πλευρά της η εταιρεία. 
Ανύπαρκτη η συντήρηση 
«Οι γέφυρες του επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας παρουσιάζουν λόγω παλαιότητας τις μεγαλύτερες βλάβες, που οφείλονται στην ανυπαρξία συστηματικής συντήρησής τους και τις μεγαλύτερες λειτουργικές ανεπάρκειες λόγω κακής συναρμογής με την οδό πριν και μετά, λόγω στενού καταστρώματος» εξηγεί η Εγνατία Οδός, ενώ σύμφωνα με την ίδια  τα προβλήματα είναι η ελλιπής γνώση του αριθμού, της χιλιομετρικής θέσης και των γεωγραφικών συντεταγμένων τους, η έλλειψη ενιαίου συστήματος χιλιομέτρησης του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου και κατ' επέκταση και των γεφυρών και τεχνικών αυτού.
Επίσης, ζήτημα αποτελεί η ελλιπής γνώση της γεωμετρίας και των μηχανικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών των γεφυρών και τεχνικών, η έλλειψη φωτογραφικής αποτύπωσης, η ελλιπής ή ανύπαρκτη λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας και κονδυλίων επιθεώρηση και συντήρηση των γεφυρών και τεχνικών και η απουσία ενιαίου ηλεκτρονικού μητρώου, συμπληρώνει.
«Οι βασικές οδικές υποδομές της χώρας που κατασκευάσθηκαν μετά τον πόλεμο, στις δεκαετίες '60 και '70, έχουν διέλθει ένα μεγάλο τμήμα της θεωρητικής ζωής τους, έχοντας µια μέση ηλικία 40 περίπου ετών, χωρίς να έχουν (στην συντριπτική πλειοψηφία τους) επιθεωρηθεί και συντηρηθεί ποτέ» αναφέρει η Εγνατία.
«Οι φθορές από την έκθεσή τους σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, από τη με ελεγχόμενη διέλευση ολοένα και μεγαλύτερου βάρους οχημάτων, από τη διαβρωτική ροή ποταμών και χειμάρρων, από την καταπόνησή τους σε μέτριους και ισχυρούς σεισμούς, έχουν επηρεάσει σε αρκετές περιπτώσεις την λειτουργική επάρκεια και τη δομική ακεραιότητά τους» συνεχίζει η εταιρεία.
«Είναι απαραίτητη η λεπτομερής επιθεώρησή τους, βάσει της οποίας θα σχεδιασθεί και θα υλοποιηθεί η αναβάθμισή τους που θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια των θέσεων των υπό μελέτη οδών, στις θέσεις των γεφυρών» εξηγεί.
Στο παρελθόν, σημειώνει η Εγνατία, «κυριάρχησε η λογική της έκτακτης και γι' αυτό ιδιαίτερα δαπανηρής, επισκευής εκείνων των γεφυρών που είχαν υποστεί πολύ σοβαρές βλάβες, λόγω μακροχρόνιας σωρευτικής δράσης μικρότερων φθορών που ποτέ δεν εντοπίσθηκαν για να θεραπευθούν εν τη γενέσει τους µε ασύγκριτα μικρότερο κόστος».
Εθνικό Μητρώο Γεφυρών
Τα στοιχεία που θα προκύψουν θα καταγραφούν στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων Γεφυρών της Εγνατίας, η οποία θα διασυνδεθεί με το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών της εταιρείας και θα μπορεί να παρέχει βελτιωμένες γεωγραφικές πληροφορίες.
Τα δεδομένα των μελετών θα κωδικοποιηθούν σε ένα ηλεκτρονικό Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, τον προπομπό ενός εθνικού δικτύου γεφυρών, που θα παρέχει αναλυτική πληροφόρηση για την κατάσταση κάθε υποδομής, σύμφωνα με το Βήμα. 
Μάλιστα, τονίζει η Εγνατία, «το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών είναι απαραίτητη πηγή πληροφοριών για στρατιωτικούς σκοπούς, για την ασφαλή και απρόσκοπτη διέλευση των στρατιωτικών οχημάτων, αλλά και για κάθε άλλου είδους χρήση τους (υπονόμευσή τους κ.ά.) σε καιρό πολέμου».