Μεγάλη ήταν η προσέλευση δασκάλων από όλη την Περιφέρεια ΑΜΘ στην Κομοτηνή για την επιστημονική εκδήλωση που οργάνωσε
η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας σε συνεργασία με το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ροδόπης την Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου με θέμα: «Σχολείο Παιδαγωγικής Ελευθερίας και Δημοκρατίας: Αξιολόγηση - αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, πειθαρχικά. Οι θέσεις του κλάδου».
Σε αυτή συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από σχολεία της Περιφέρειας με άδεια από την Περιφερειακή Διεύθυνση, με στόχο να υπάρχει διάχυση των απόψεων, μέσα από τις τοποθετήσεις των επιστημονικών εισηγητών κ. Γιώργου Μπαγάκη, Καθηγητή Μεθοδολογία και Πολιτικών Δια Βίου Μάθησης και Επιμόρφωσης στο τμήμα Κοινωνικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κας Μαρίας - Μαγδαληνής Τσίπρα, Δικηγόρου - Εργατολόγου, Νομικής Σύμβουλου Δ.Ο.Ε.
Επαφή με τις θέσεις της ΔΟΕ
Η ημερίδα αυτή ήταν αποτέλεσμα μιας σειράς ενεργειών που έκανε η ΔΟΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια, ώστε να φέρει σε επαφή μεγαλύτερο μέρος του εκπαιδευτικού κόσμου με τις θέσεις της Ομοσπονδίας πάνω σε ζητήματα που απασχολούν πραγματικά την εκπαίδευση, σημείωσε ο πρόεδρός της κ. Αθανάσιος Κικίνης.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο θέμα της αξιολόγησης, ένα θέμα που ταλανίζει τον εκπαιδευτικό χώρο, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που δεν απαντώνται στο υπόλοιπο δημόσιο.
«Υπάρχει μια διελκυστίνδα του αν και ποιοι θέλουν την αξιολόγηση, τι είδους αξιολόγηση θέλουμε, με ποια μορφή μπορεί αυτή να γίνει, καθώς όλοι καταλαβαίνουμε ότι ένα σχολείο δεν είναι μια δημόσια υπηρεσία που συμπληρώνεις 5 έγγραφα και αυτή είναι όλη η ιστορία» σημείωσε ο κ. Κικίνης, αφού η Ομοσπονδία από τη δεκαετία του ’90 καταθέτει προτάσεις για μια αξιολόγηση που θα λειτουργεί επανατροφοδοτικά στο εκπαιδευτικό έργο, με αποτίμηση όλων των παραγόντων, σ’ ότι αφορά στο υπουργείο Παιδείας, δηλαδή τις δομές, τα προγράμματα, τα βιβλία, ότι παρέχεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, ώστε να γίνεται καλύτερη η εκπαιδευτική διαδικασία.
«Δυστυχώς, αυτό που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, ήταν η απόπειρα η εφαρμογή ενός συστήματος που πρώτον έβγαζε τελείως στην άκρη το ζήτημα της ανατροφοδότησης και το ζήτημα του καλύτερου σχολείου και έθετε τα πάντα με όρους σε σχέση μισθού και βαθμού, προφανώς εναρμονισμένα στην μνημονιακή πολιτική και στο όλο δημοσιονομικό πρόβλημα» επεσήμανε, με αξιολόγηση μόνο για τον μισθό και τον βαθμό και όχι την ουσία της διδασκαλίας.
«Πέραν, ότι τα κριτήρια δεν ήταν επιστημονικά, τελικά οδηγούσαν στον χαρακτηρισμό ενός σχολείου, καλο, περισσότερο καλό, ή λιγότερο καλό, ίσως σε βάθος χρόνου, τη χρηματοδότησή τους, αλλά και με την απαξίωσή τους ή να θεωρηθούν ανάξια της διαβάθμισης που δεν είχε να προσφέρει στα παιδιά»
Για αυτό και η ΔΟΕ στάθηκε ενάντια σε αυτή τη διαδικασία, όχι από κάποιο δογματισμό, αλλά γιατί θέλουν το σχολείο να γίνει πραγματικά καλύτερο, αφού ένας τρομοκρατημένος εκπαιδευτικός θεωρούν πως είναι κακός και για τα παιδιά.
Η ίδια τρομοκρατία, σημείωσε, υπήρξε και με το πειθαρχικό δίκαιο, το οποίο θεωρεί πως αντίθετα με την ονομασία του στερεί κάθε αρχή δικαίου, ιδιαίτερα το τεκμήριο της αθωότητας.
«Ο οποιοσδήποτε κατηγορηθεί για κάτι θεωρείται αθώος μέχρι αποδείξεως του εναντίον. Μ’ αυτό το δίκαιο συμβαίνει ακριβώς το ανάποδο. Θεωρείσαι εκ προοιμίου ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίου»
Όπως ανέφερε η ΔΟΕ δεν ήταν ποτέ κατά της δίωξης εκπαιδευτικών για σοβαρά εγκλήματα, όπως περιπτώσεις παιδεραστίας και άλλα, όμως εξέφρασε την άποψη πως αν ένας γονέας κακοπροαίρετα έρθει και κάνει καταγγελία, ότι ένας εκπαιδευτικός δεν κάνει καλά τη δουλειά του και αυτός εκ προοιμίου να αντιμετωπίσει προβλήματα, είναι μια διαδικασία ισοπεδωτική μέσα στο σχολικό περιβάλλον και μέσα στην κοινωνία.
Ακόμα ελλείψεις στις ειδικότητες στη Ροδόπη
Από την πλευρά του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ροδόπης η πρόεδρος κα Παναγιώτα Βενετοπούλου τόνισε πως η ημερίδα θίγει ένα επίκαιρο θέμα, το οποίο ταλανίζει την εκπαιδευτική κοινότητα τα τελευταία χρόνια.
Σε όλο αυτό το διάστημα, σημείωσε η κα Βενετοπούλου, έχουν δώσει πάρα πολλούς αγώνες για να μπορέσουν να αλλάξουν το σύστημα αξιολόγησης που προσπάθησε να επιβάλλει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που είχε σαν στόχο να χειραγωγήσει τον εκπαιδευτικό, υποδουλώνοντάς τον σε μια σειρά από πρέπει που δεν επέτρεπαν ελευθερία και δημοκρατία μέσα στα σχολεία τόσο από πλευρά εκπαιδευτικών όσο και από πλευρά των μαθητών.
«Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που σήμερα διοργανώνεται μια τέτοια ημερίδα στην πρωτεύουσα της ΑΜΘ και πιστεύουμε πως τα θετικά αποτελέσματά της θα έχουν αντίκτυπο σε κάθε σκεπτόμενο εκπαιδευτικό»
Βέβαια αυτή τη στιγμή υπάρχει η δεδηλωμένη πρόθεση της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να σταματήσει κάθε ενέργεια που είχε ξεκινήσει για την αξιολόγηση, και να τεθούν όλα σε νέο πλάνο υπό συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Η κα Βενετοπούλου ανέφερε πάντως στην περιοχή μας ακόμα υπάρχουν προβλήματα στελέχωσης που προέκυψαν μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μετά από ασθενείς και μετακινήσεις εκπαιδευτικών, τα οποία δεν καλύφθηκαν πλήρως με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμα κενά, τουλάχιστον σύμφωνα με τον υπολογισμό του Συλλόγου Εκπαιδευτικών και όχι την αριθμητική οργάνωση της διοίκησης, με τις ελλείψεις να επικεντρώνονται στις ειδικότητες, όπως ξένων γλωσσών, φυσικής αγωγής, πληροφορικής και άλλες, αλλά και σε τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και τμήματα ένταξης.
Απέναντι στην ισοπεδωτική πολιτική
Παρών στην εκδήλωση ήταν εκ μέρους του ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών το μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ κα Θεοδώρα Δριμάλα, η οποία επισήμανε πως παρά τη φυγή της συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και ΝΔ δεν έφυγαν τα προβλήματα, βιώνοντας μια τραγική κατάσταση στη μέση της σχολικής χρονιάς, με τεράστια κενά, με συμβάσεις στον αέρα, με σχολεία χωρίς υποδομές, που δεν καλύπτουν όχι μόνο τις σύγχρονες ανάγκες, αλλά ούτε και τις υποτυπώδεις για ένα δημόσιο σχολείο.
Την ίδια ώρα αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα ως εργαζόμενοι, με χαμηλούς μισθούς, και περιεχόμενο σχολείου που δεν μορφώνει ή διαπαιδαγωγεί αλλά δίνει απλές δεξιότητες και κατάρτιση για αν γίνουν φτηνοί εργαζόμενοι αύριο, αλλά και τη νέα αξιολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Γιώργο Κατρούγκαλο θα προάγει αυτούς που θα δουλεύουν καλύτερα στα πλαίσια μιας ανταγωνιστικής σχολικής μονάδας, προωθώντας ένα σχολείο στη λογική της διαφοροποίησης και της αυτονομίας που κατά την άποψή του ΠΑΜΕ δε θα ικανοποιήσει τις ανάγκες του λαού για σύγχρονη μόρφωση, θεωρώντας πως το λαϊκό κίνημα θα πρέπει αν σταθεί απέναντι σε αυτή την πολιτική και τους θιασώτες της.