Aνάσα στη βιωσιμότητα των 1.500 συνδεδεμένων με το δίκτυο αγροτικών φωτοβολταϊκών δίνουν οι δυο τροπολογίες που συμπεριλήφθησαν στο νέο νόμο για τις ΑΠΕ ο οποίος ψηφίστηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης 23 Οκτωβρίου από τη Βουλή.
Mε την πρώτη εξ αυτών αναγνωρίζονται ως ειδική κατηγορία τα αγροτικά φωτοβολταϊκά, διαχωριζόμενα σαφώς από αντίστοιχες επενδύσεις ιδιωτών ή επιχειρηματιών. Κάτι που αφενός απαλείφει τον κίνδυνο επιπλοκών σε σχέση με την ένταξη των συγκεκριμένων παραγωγών στη νέα ΚΑΠ υπό τον όρο του «ενεργού αγρότη».
Με το νέο νόμο αποκλείεται επίσης το αναδρομικό κούρεμα στις ταρίφες των έργων που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί.
Αφετέρου ανοίγει το δρόμο για μικρότερη συνεισφορά τους (δηλαδή χαμηλότερη επιβάρυνση) στην προσπάθεια περιορισμού του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ και στον ειδικό «κουμπαρά» που θα δημιουργηθεί για τη χρηματοδότηση της περίφημης «διακοψιμότητας» υπέρ των βιομηχανιών.
Με τη δεύτερη τροπολογία (που αφορά όχι μόνο τα αγροτικά αλλά το σύνολο των φωτοβολταϊκών) ορίζεται ότι το «κούρεμα» στις ταρίφες που με υπουργική απόφαση θα μπορεί να νομοθετεί ο εκάστοτε υπουργός ΠΕΚΑ θα αφορά μόνο τους «νεοεισερχόμενους» στο σύστημα και όχι τα έργα τα οποία έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και συνδεθεί με το δίκτυο. Με απλά λόγια, δηλαδή, προστατεύονται οι συμβάσεις που έχουν μέχρι σήμερα υπογραφεί.
Οι τροπολογίες
Στην τροπολογία που προσέθεσε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γ. Μανιάτης περιλαμβάνονται οι αγροτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, ισχύος μικρότερης των 100 κιλοβάτ, στις μονάδες εκείνες των οποίων ο συντελεστής διαφοροποίησης θα προσδιορίζεται με υπουργική απόφαση. Συγκεκριμένα, «στον πίνακα της παραγράφου 2 του άρθρου 143Β του ν. 4001/2011, όπως προστίθεται με την παράγραφο 11 του άρθρου 17 του προς ψήφιση σχεδίου Νόμου μετά τη φράση «Φωτοβολταϊκά Ισχύος > 100 ΚWp» προστίθεται η φράση «Φωτοβολταϊκά της περίπτωσης β’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 του ν. 3851/2010, ισχύος μκρότερης ή ίσης των 100 ΚWp». Πρόκειται για το απόσπασμα του ν. 3851/2010 (επί υπουργίας Τ. Μπιρμπίλη) όπου διαχωρίζονται σαφώς οι επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά των κατ’ επάγγελμα αγροτών.
Εξάλλου, με άλλη τροπολογία («νομοτεχνική βελτίωση», όπως ονομάζεται) αναφέρεται ότι «οι διατάξεις του δεύτερου και του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 27Α του ν. 3734/2009, όπως αντικαθίστανται με την παράγραφο 2 του άρθρου 7 του παρόντος νόμου, ισχύουν για συμβάσεις που θα συναφθούν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου».
«Αγρότες και όχι επιχειρηματίες»
Η θέσπιση ειδικής κατηγορίας «αγροτικών φωτοβολταϊκών» ήταν ένα αίτημα στο οποίο επέμενε εξ αρχής ο Σύνδεσμος Αγροτικών Φωτοβολταϊκών καθώς και πολλοί παράγοντες του χώρου ώστε να αποφευχθεί το «τσουβάλιασμα» με τις υπόλοιπες ΑΠΕ. Εάν δεν υπήρχε ο διαχωρισμός, ήταν ορατός ο κίνδυνος οι αγρότες-επενδυτές να χάσουν το δικαίωμα ένταξης στη νέα ΚΑΠ ως «ενεργοί αγρότες» στην περίπτωση που τα έσοδά τους από τα φωτοβολταϊκά ξεπερνούσαν το αμιγώς αγροτικό τους εισόδημα- κάτι που θα τους καθιστούσε στα μάτια του νομοθέτη «επιχειρηματίες».
Σε δεύτερο επίπεδο, η διάκριση αγροτικών φωτοβολταίκών ανοίγει το δρόμο για μικρότερες μελλοντικές επιβαρύνσεις. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Agrenda, το υπουργείο υιοθέτησε τελικά τη θέση του ΠΣΑΦ ότι είναι παράλογο οι επαγγελματίες αγρότες των φωτοβολταϊκών να επιδοτούν τη διακοψιμότητα (δηλαδή το χαμηλότερο κόστος ενέργειας) ). Έτσι, είναι πολύ πιθανό η συνεισφορά των αγροτικών φωτοβολταϊκών στην επιδότηση της διακοψιμότητας των βιομηχανιών να είναι ελάχιστη ή και μηδενική.
Χαμηλότερη, τέλος, αναμένεται αν είναι και η έκτακτη εισφορά που θα κληθούν να καταβάλλουν προκειμένου να μηδενισθεί το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ.