Ανασφάλιστο είναι περίπου το 15% των αυτοκινήτων που ελέγχονται κάθε ημέρα από την Τροχαία, η οποία πραγματοποιεί κατά μέσο όρο περί τις 15.000 - 17.000 ελέγχους.
Το ποσοστό των ανασφάλιστων τροχοφόρων που εντοπίζονται μέσω των καθημερινών ελέγχων της Τροχαίας επιβεβαιώνει την εκτίμηση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος ότι ο συνολικός αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στην αγορά κυμαίνεται στο 1 εκατομμύριο, καθώς τα τελευταία στοιχεία ανεβάζουν τον αριθμό των ασφαλισμένων στα 5,7 εκατομμύρια.
Το οξύ πρόβλημα της κυκλοφορίας αυτοκινήτων χωρίς ασφαλιστική κάλυψη υποχρέωσε το υπουργείο Οικονομικών να θεσμοθετήσει την επιβολή αυστηρών προστίμων σε όσους διαθέτουν ανασφάλιστο όχημα. Η ψήφιση του νόμου στις αρχές του χρόνου και τα αυστηρά πρόστιμα που προβλέπει υποχρέωσαν έναν σημαντικό αριθμό κατόχων, που υπολογίζεται περίπου στις 500.000, να ασφαλίσουν το όχημά τους, περιορίζοντας σχετικώς το πρόβλημα.
Στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε και η μείωση των τιμών στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων από την ασφαλιστική αγορά, μέσα από ανταγωνιστικά πακέτα που έχουν οδηγήσει σε μείωση του ασφαλίστρου κατά 12% μεσοσταθμικά τον τελευταίο χρόνο. Πρόκειται για πακέτα που περιλαμβάνουν τόσο τη βασική κάλυψη της αστικής ευθύνης όσο και πρόσθετες καλύψεις, όπως πυρός, θραύσης κρυστάλλων κ.λπ. Η πτώση των τιμών είναι συνέπεια τόσο του έντονου ανταγωνισμού που αναπτύσσεται μεταξύ των εταιρειών όσο και του περιορισμού των ζημιών που παρατηρείται τελευταία, λόγω της μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου.
Ο εντοπισμός πάντως των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν νόμιμα, δηλαδή διαθέτουν σήμα και ασφάλιση, έχει μετατραπεί σε οδύσσεια, καθώς περνά μέσα από τη διασταύρωση τεσσάρων διαφορετικών αρχείων. Το πρώτο είναι το αρχείο των κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το υπουργείο Μεταφορών, που αριθμεί 8 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Η συγκεκριμένη βάση δεδομένων δεν είναι αξιόπιστη, αφού το αρμόδιο υπουργείο εγγράφει μόνο τις πινακίδες που εκδίδονται με τα στοιχεία του κατόχου, χωρίς παράλληλα να προβαίνει σε διαγραφή όσων βγαίνουν εκτός κυκλοφορίας. Το δεύτερο αρχείο είναι επίσης του υπουργείου Μεταφορών και καταγράφει τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, αφού προηγουμένως διασταυρωθούν με στοιχεία από τις εφορίες για τις πινακίδες που κατατέθηκαν από τους κατόχους αυτών των αυτοκινήτων. Το αρχείο αυτό περιλαμβάνει 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Το τρίτο αρχείο τηρείται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και περιλαμβάνει τα οχήματα οι κάτοχοι των οποίων προμηθεύτηκαν το σήμα κυκλοφορίας. Στο αρχείο αυτό έχουν καταγραφεί 6 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Το τέταρτο, τέλος, αρχείο είναι αυτό που τηρεί το Κέντρο Πληροφοριών της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, στο οποίο καταγράφονται όλα τα ασφαλισμένα οχήματα και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Επειτα από την οδύσσεια των διασταυρώσεων, στο υπουργείο Οικονομικών διαβεβαιώνουν ότι ο νόμος θα τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του καινούργιου χρόνου, αξιοποιώντας πλέον τα νέα στοιχεία που θα προκύψουν από την προμήθεια του σήματος του 2014 και την πληρωμή των τελών που έχει ήδη ξεκινήσει.