Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες της Ροδόπης λόγω της ακαμψίας της νέας εργατικής νομοθεσίας και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να συνεργαστούν με το ΙΚΑ για να αποφευχθούν τα προβλήματα γνώρισαν οι επαγγελματίες της Ροδόπης που βρέθηκαν στην ημερίδα που διοργάνωσε το σωματείο Ζυθεστιατόρων και Γαλακτοπωλών Καταστηματαρχών Κομοτηνής και Περιφέρειας με θέμα «Ασφάλιση Εργαζομένων στα Επισιτιστικά Επαγγέλματα» στα γραφεία της Ομοσπονδίας Επαγγελματικών Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Ν. Ροδόπης.
Στην εκδήλωση, στην οποία παραβρέθηκε η κα Φωτεινή Στριτάκη, Διευθύντρια ΙΚΑ Κομοτηνής, ο κ. Γεώργιος Ζεϊμπέκης, Υποδιευθυντής ΙΚΑ Κομοτηνής και Προϊστάμενος εσόδων και η κα Γιώτα Τσιναρίδου, Ελεγκτής που παρουσίασαν όλου τους νέους κανόνες και όρους που πρέπει να τηρούν τα καταστήματα επισιτισμού και τις ποινές που μπορεί αν επιβληθούν αν αυτοί παραβιάζονται, ποινές οι οποίες έχουν γίνει πολύ αυστηρές, ακόμα και για παραλείψεις.
Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Σωματείου κ. Ανέστης Βαφειάδης, τα μέλη ζουν δύσκολες καταστάσεις, αφού δεν επιθυμούν ούτε να κλέβουν ούτε να αφήνουν ανασφάλιστο το προσωπικό τους, όμως δεν έχουν ούτε μια βασική ευελιξία κινήσεων.
Όπως ανέφερε πλέον η διαδικασία ασφάλισης των εργαζομένων στα καταστήματα έχει γίνει πολύ περίπλοκη, ιδιαίτερα όταν αφορά άτομα που εργάζονται μόνο για μια μέρα ή μερικές μέρες εκεί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι μουσικοί που μπορεί να βρίσκονται εκεί μόνο για μία νύχτα, οι οποίοι πρέπει να είναι ασφαλισμένοι στο μαγαζί.
Το ΙΚΑ, σημείωσε ο κ. Βαφειάδης, ζητά να τους έχει ασφαλισμένους το κατάστημα εκείνη την ώρα, όμως όπως ανέφερε, αν είναι Σάββατο βράδυ, ο καταστηματάρχης δεν μπορεί να τρέξει στον λογιστή να ασφαλίσει εκείνη την ώρα το προσωπικό του, ενώ μπορεί να κλείσει ορχήστρα που του έχει δηλώσει ότι είναι ασφαλισμένη και τελικά να μην είναι.
«Υπάρχει αυτό το πρόβλημα και θέλουμε να βρούμε λύσεις πρακτικές ώστε και να μην είναι εκτεθειμένοι ούτε τα μαγαζιά ούτε οι εργαζόμενοι μουσικοί ούτε να χάνει έσοδα το κράτος μέσω της ασφάλισής τους, κανείς δεν θέλει αν γίνει κλέφτης και απατεώνας»
Η νέα νομοθεσία βέβαια, όπως παραδέχτηκε και ο κ. πρόεδρος, προκάλεσε μια συμμόρφωση στην αγορά, ενώ έχουν πέσει και πρόστιμα για παραβάσεις, τόνισε όμως ότι η αυστηρή εφαρμογή του νόμου δημιουργεί προβλήματα ακόμα και σε αυτούς που θέλουν να είναι νόμιμοι.
«Έρχεται κάποιος να πιάσει δουλειά 5 το απόγευμα, πρέπει εκείνη την ώρα να τον ασφαλίσω. Μπορεί να έχω δουλειά αυτή τη στιγμή, να γίνεται χαμός στο μαγαζί μου, στο εστιατόριο μου, στην καφετέρια μου, θα πρέπει να ψάξω τον λογιστή μου, για να κάνει την πρόσληψη, να ενημερώσει την επιθεώρηση εργασίας on line» σημείωσε, τονίζοντας πως πρόκειται για μια δύσκολη πρακτικά διαδικασία, αφού δεν τους δίνεται περιθώριο μιας ή δύο ημερών, ειδικά στον δικό τους κλάδο που δουλεύει κυρίως μέρες που είναι αργίες για όλους τους υπόλοιπους.
Μεγάλο κόστος εισφορών
Γενικότερα οι ασφαλιστικές οφειλές στον κλάδο τους είναι μεγάλες, σημείωσε ο κ. Βαφειάδης, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή οι περισσότεροι επαγγελματίες της εστίασης χρωστούν στο δικό τους ασφαλιστικό φορέα, τον ΟΑΕΕ, προσπαθώντας να καλύψουν τουλάχιστον το μισθολογικό τους κόστος, το οποίο είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Συνεχείς αλλαγές
Ο κλάδος πάντως αντιμετωπίζει ένα αβέβαιο μέλλον, αφού κάθε μέρα αλλάζουν νόμοι, αποφάσεις, κανονισμοί. «Δηλαδή μπορεί να υπάρχει μια γενική εικόνα, θα γίνουν ρυθμίσεις, αυτές οι ρυθμίσεις που ξέρουμε τις αλλάζουν κάθε μέρα. Άλλες είναι για το ’13 οι οφειλές, άλλες είναι για το ΄12 άλλες θα ισχύσουν για το ’14. Μπαίνουν σε έναν κυκεώνα αποφάσεων του κράτους που δεν έχουν ξεκαθαρίσει» τόνισε ο πρόεδρος του Σωματείου, επισημαίνοντας πως οι ίδιοι ζητούν να ξεκαθαρίσουν οι νόμοι.
Βέβαια υπάρχουν και θετικές εξελίξεις για τον κλάδο, αφού την προηγούμενη εβδομάδα ψηφίστηκε νόμος για τα χρέη των επιχειρήσεων προς τους ΟΤΑ για τα οποία θα υπάρχει μια ρύθμιση μέχρι εκατό δόσεις ανάλογα με το ύψος του χρέους, αλλά και την μείωση των προσαυξήσεων.
Κωνσταντίνος Μαρκενδούδης